9 Mart’ta başlayan Türkiye’nin ilk Kadın Yazısı Festivali İsveç Başkonsolosluğu, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Kadın Araştırmaları ve Uygulama Merkezi ile Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı’nın işbirliğiyle gerçekleştiriliyor. 18 Mart’a kadar sürecek festival boyunca “kADIN YAZIsı” başlığı altında, edebiyat ve toplumsal cinsiyet farklı yönleriyle ele alınacak, atölyelerde yeni eserler yaratılacak.

 

 

Suzi Erşahin, Seval Şahin, Sibel Yardımcı’nın açılış konuşmalarını gerçekleştirdiği festival Çağdaş Türkiye ve İsveç Kadın Yazını, Suat Derviş Edebiyatı, Korku ve Fantazya Edebiyatında Mitoloji, Edebiyat Eğitiminde Toplumsal Cinsiyet, Öyküde Biçim ve Dil ile Şiir, Dil, Cinsiyet oturumlarını geride bırakırken içeriği özetleyebilmek mümkün olmasa da: Türkiye yazınında ‘kadın’ kimliğine karakter veya yazar özelinde yüklenen anlamlar ve beklentiler, lisans ve lisansüstü eğitimde cinsiyet tartışmalarının edebiyat eğitimine nasıl entegre edilebileceği, öykü türünün edebiyatta yorumlanma biçimleri, algılanış biçimlerinin ve önceliklerinin değişiminin tarihi ve öykü yazarının cinsiyetinin öykü dili ve biçimine etki etme durumu; şiir sanatı kuramlarının ‘kadın’ şairler özelinde nasıl var olduğu/ olabildiği, patriyarkanın biçimlendirdiği şiir tarihinde erk söylemin eleştirisinin tartışıldığını not edebiliriz.

Bütün etkinlik içerikleri heyecan verici ve ilgi çekici olsa da özellikle gidilesi olanlara birlikte göz atalım!

Panel: Çocuk ve Gençlik Edebiyatında Toplumsal Cinsiyet

12 Mart Pazartesi Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Bomonti konferans salonunda gerçekleştirilecek panelde toplumsal cinsiyet rollerinin çocuk kitaplarında nasıl var edildiğinin ve inşasına katkı sağlandığının eleştirisi yapılırken; Kız ve erkek çocuklar eşit koşullarda yetiştirilebilseydi, kitap seçimleri günümüzden farklı olur muydu? Çocuk kitaplarında cinsiyet rollerinde kuşaklar arası farklılıklara nasıl değiniliyor? Kadınların toplumdaki rolü, kadınlara ve erkeklere uygun bulunan meslekler konusunda günümüz kitaplarında farklılaşma var mı? LGBTİ karakterlerin çocuk kitaplarında hiç yer almaması ya da az yer almasının nedenleri dini-politik baskı unsurlarının dışında neler olabilir? Tekil ebeveyn, eşcinsel ebeveyn, koruyucu ebeveyn karakterler yeterince yer alıyor mu? Çocuk edebiyatında “mesele” sansüre veya filtrelemeye maruz kalıyor, bir tür mutluluk edebiyatı da diyebileceğimiz bu edebiyat türünde cinsel taciz, ensest gibi meseleler nasıl işleniyor? Pinokyo, Kimsesiz Çocuk Remi, Define Adası, Tom Sawyer, Oliver Twist, Harry Potter vb. üzerinden klasik çocuk edebiyatında “kimsesiz” kalıp hayatla mücadele eden çocuk karakter neden hep erkek cinsiyet üzerinden tekrar ediliyor? Bu bağlamda Uzun Çoraplı Pippi’nin başarısı ilk olmasından mı kaynaklanıyor? gibi soruların cevabının aranması hedefleniyor.

Forum: Peki Kendine Ait Odanın Dışında Neler Oluyor?

Virginia Woolf’un kendine ait bir oda ve gelirin kadınların yazın hayatı için ne kadar elzem olduğunu hatırlattığı yerden tartışmayı açan forumda; kadınların yaşadıkları coğrafya içinde siyasal ve toplumsal koşullardan etkilenme biçimlerinin edebiyatta var oluşlarını nasıl etkilediğinin konuşulması planlanıyor.

Yuvarlak Masa: Edebiyatta Annelik

13 Mart Salı günü Kadın Eserleri Kütüphanesi’nde gerçekleşecek oturumda anne karakterler ve annelik durumlarının nasıl ele alındığı merkezinde, anneliğin yetişkin ve çocuk edebiyatındaki işlenme biçimlerinin tartışılması hedefleniyor.

5 Çayı Şiir Okuması

Pera Café’de 15 Mart Perşembe günü yazının iyileştirici gücüyle kendine ses olan bu metinler ayrı zamanlarda ayrı kadınlar tarafından yazılmış ve işte şimdi bir arada, ilk kez aynı mekanda birbirine karışacaklar.

 

Forum: Edebiyatta Aşk ve Cinsellik

Aşkla kastedilen ille kadın ve erkeğin aşkı mı? Eşcinsel aşkın toplumda yeri var mı? Kadın ve erkeğin, homoseksüel ya da heteroseksüellerin aşk deneyimleri toplumsal olarak nasıl farklılık göstermekte? Evlilik cinselliğin yasallaşması için bir zorunluluk mu? Bekaret kavramı, evlilik, cinselliğin tabu olarak görülmesi yaşadığımız dünyanın halihazırda süren sorunları mı? gibi sorular eşliğinde edebiyat toplumsal normları eleştiriyor mu yoksa yeniden mi üretiyor diyerek edebiyatın toplumsal dönüştürücülüğünün mercek altına alınacağı forumu kaçırmayın!

Panel: Romanda Sesler, Diller, Kimlikler

Ayşegül Devecioğlu, Elisabeth Hjorth, Gaye Boralıoğlu, Oya Baydar’ın konuşmacı olduğu oturumda dilin, kadınların kendilerini ifade edebilmelerine dair hangi imkânları ortaya koyduğu, bugün kadın yazarların keşfettiği ve peşine düştüğü seslerin nerelere açıldığı, açılabileceği ele alınıyor.

Panel: Kadın Yazınında Başkalaşan Bedenler, Cinsiyetler, Türler

Heteronormatifliğin şekillendirdiği beden, cinsiyet, cinsellik, ilişkilenme kurgularının dışında, insan merkezciliğinden uzak, melez ve sakat beden yaratımları sabitlenmiş algıların yeniden düşünülmesini sağlamaktadır. Bu içeriklere sahip metinler, stereotipleştirilen temsil özelliklerini aşarak beden ve türleri başka formlarda yaratırlar. Bu bağlamda; metinlerin ne şekilde beden, cinsiyet ve tür normlarından saptığını, sınırları belirlenmiş beden ve cinsellikleri nasıl yeniden ürettiklerini, özcü, kurucu, normatif yaklaşımların hegemonyasını nasıl reddettiklerini merak ediyorsanız, bu konuların tartışılacağı panelin konuşmacıları: Gülkan Noir, Irmak Zileli, Jessica Schiefauer, Zeynep Kaçar.

Panel: Bilimkurgu, Siborg, İnsansonrası

Son gün etkinliklerinden olan panel, kadın bilimkurgu yazarlarının bilimkurgunun gelişimi üzerine etkisini odağa alıyor: Bilimkurgunun ortaya çıkışından 20. yy’ın ikinci yarısına, uzay savaşları, insanın diğer türlere karşı mücadelesi gibi konuları işleyen bilimkurguda; bugünün gündeminde hangi konular yer almaktadır? Bugünün bilimkurgusunu şekillendiren alt başlıkları kadın yazarlar nasıl etkilemektedir? Makineler, yapay zeka, siborg gibi kavramlar cinsiyetler ötesi bir alan sunmakta mıdır? İnsansonrası kavramını, cinsiyet, cinsellik ve üreme açısından nasıl tartışmalı? gibi sorular çerçevesinde konuşmaya davet ediyor.

Festival boyunca sürecek atölye kayıtları maalesef dolmuş durumda ancak bütün etkinlikler herkese açık ve ücretsiz, program ve oturumlar hakkında ayrıntılı bilgi için: www.kadinyazisi.com

Cevapla

Please enter your comment!
Lütfen adınızı yazın.