Dansçı, koreograf, kostüm tasarımcısı ve performans sanatçısı Eileen Kramer, Sidney’de Avustralya’da doğdu. 1930’larda konservatuara girdi, burada müzik teorisi, piyano ve şan dersleri aldı.
40’lı yıllarda, modern dans konusunda, döneminin önde gelen dansçı, koreograf ve eğitmenlerinden Madam Bodenwieser’ı izleyerek büyülendi. Bodenwieser, 39’da Nazi karabasanı nedeniyle Sidney’e göçmüş, Viyanalı altı dansçı ile burada tekrar bir araya gelmişti. Bodenwieser, klasik balenin figürlerini bozarak kendi “dışavurumcu dans” (Ausdruckstanz) stilini geliştirmişti. Ve Orta Avrupa’nın baştan çıkarıcı entelektüel kenti Viyana’dan dansçılarla turnelere çıkıyordu. Kramer, dans eğitimi almak üzere Bodenwieser Modern Dance Company ekibine katıldı. 10 yıl boyunca bu ekiple turnelere çıktı. Uzun bir Hindistan turundan sonra tek başına Avustralya’ya geri döndü. Üç yıl burada kaldıktan sonra Londra ve Paris’e gitti, dört yıl kadar buralarda yaşadıktan sonra Amerika’ya gitti. Batı Virginia’da çağdaş koreograflar ve dansçılarla tanıştı, her sene yeni işler üreten Trillium Performans Sanatları Kolektifi’ne katıldı. Kramer, ekiple turneli dans dönemini şöyle değerlendirir:
Güç gerektiren şeyleri yapamadım ve dansçıların en küçüğü bendim fakat dans etmeye devam eden de benim. Fiziken daha kabiliyetli olsam belki devam etmezdim. Bu, beni yaratıcı kılan açmazımdı ve resme olan ilgim gelişimimde rol oynadı.
Kramer, Madam Bodenwieser’ın yaklaşımıyla üretir. Mesele “geçmişi ortaya dökmek değil, geçmişi kullanmak”tır. Bir şeyin “nasıl yapılırını öğrenmenin yeterli olmadığını”, işlerinin “akademik bir bakış açısıyla çalışmadığını” söyler: “Yaptığım şeyi keşfetmeliyim. Ben her zaman bilmem.” Kramer, 99 yaşında Avustralya’ya geri döndüğünde ne malı mülkü ne de çok parası vardı.
104 yaşındayken kendi resmettiği portresiyle katıldığı bir televizyon programında, “yaratıcılık doğuştan mıdır yoksa öğrenilebilen bir şey mi” tadında bir soru sorulduğunda; “Bence yaratıcılık doğanın tüm kainattaki bizim içimizde de inşa olan üretkenliğinden, soru yaratıcılıkla birlikte mi doğulur sorusu değil, yaratıcılık sadece bütünün bir parçası” diyerek cevap verdi. Dans sorulduğunda ise “biraz dengesini kaybettiğini fakat bu konunun üzerinde çalıştığını” söyledi.
2017 yılında, Kramer 105 yaşındayken Sidney’de kaldığı bakım evinde (St. Luke’s yaşlı bakım evi Lulworth House) verdiği bir röportajda nasıl üretken kaldığı sorulduğunda: “Bir arabam, bir buzdolabım hiç olmadı. Bir eve hiç sahip olmadım. Bu beni, işimi yapabilmek için genç ve özgür kıldı”, dedi ve gençlik formülü sorulduğundaysa eski bir Rus deyişini bükerek yanıtladı; “içki, sigara ya da kadın peşinde koşma”, “bunların hiçbirini yapmadım ve de erkek peşinde de koşmadım.”
Avustralya İstatistik Bürosuna göre 2042 yılına kadar, Avustalya’da 85 yaşlarındaki insan sayısı ikiye katlanarak 1 milyondan fazla olacak. Kramer, üretme aşkı ve çalışma isteği nedeniyle kaldığı bakım evinde geleneksel bakım anlayışının yeniden değerlendirilmesine yol açmış. Dansçıyı desteklemek isteyen bir grup bağışçı arkadaşının katkısıyla Kramer; iki haftada bir genç dansçılar tarafından ziyaret edilme, denge ve hareketlilik konusunda fizyoterapist yardımı ve bilindik kişisel bakımı ve beslenme uygulamalarından oluşan daha esnek, kendi kendini yönetebildiği bir bakım desteği alıyor.
Eylül 2020’de, 106 yaşındayken yürüteç kullanmasına rağmen Kramer, üst vücudunu kullanarak duygu ifadelerini yüzü ve ellerinde yoğunlaştırdığı performanslarla dans etmeye ve projeler üretmeye devam ediyor; fizyoterapisti Graham hakkında, “Hızlı hareket edememesine ya da ayakta duramamasına rağmen, bu bir mesele değil. Gövdesiyle oldukça ifadeli ve elleri net hareketli.” diyordu. Kasım ayı itibariyle Eileen Kramer 107 yaşında ve hâlâ dans ediyor.
https://www.bundanon.com.au/residents/eileen-kramer/
http://www.wvculture.org/arts/Artworks/Fall02/kramer.html